
 1 

THE  HENNEPIN  LAWYER 
January     2006                                                                                        24 

__________ 
 

Memoirs of a Sore Winner * 
  

_________________ 

  

On the morning of March 27, 1991, Dan Cohen and his wife took a cab 
to the U.S. Supreme Court to hear oral arguments in Cohen v. Cowles 
Media, a lawsuit he had waged for over eight years.  In his account of 
the case, Anonymous Source, Cohen recalls his first impression of the 
Court:  “Though I’d lived in Washington and done the usual tourist 
bit, I had never seen the United States Supreme Court building.  
When I got there I knew why.  The building is small, tired, and in a 
bad part of town.”  It can be said with some degree of confidence that 
in the tens of thousands of articles and books about the Court, not 
one has a description of Cass Gilbert’s Corinthian masterpiece quite 
like this. 

There is a sneering quality in Cohen’s writing that  is not confined to  
courthouse  architecture.    He  denigrates  almost  everyone  who 
appears in his  saga, even supporters.  He views others through thick 
stereotypic lenses.  The self-portrait that emerges is not flattering.  
Only rarely do we get a glimpse of what a terrific memoir this might 
have been.   

______________ 

* Review of Anonymous Source: At War Against the Media, A True Story by Dan 

Cohen, published by The Oliver Press, Inc., in 2005.  This review by Douglas A. 
Hedin appeared first on pages 24-26 of the January 2006 issue of The Hennepin 
Lawyer.  Though reformatted, it is complete.  It is posted on the MLHP with the 
permission of the Hennepin County Bar Association.   

 



 2 

If trial lawyers have themes for their cases, Cohen has one for his 
book:  it is the martyrdom of Dan Cohen.  He wants us to under-
stand that he sacrificed his professional life for a noble cause: to 
reaffirm the sanctity of a promise.  He did this, he tells us, by 
winning a “landmark case.”  But every case decided by the Supreme 
Court does not deserve “landmark” status.  It will take a few more 
years before we know whether Cohen v. Cowles Media is any more 
than a footnote in First Amendment jurisprudence.  

The facts are not complex.  In the fall of 1982, Rudy Perpich and 
Wheelock Whitney were locked in a tight race for governor. Perpich 
had chosen Marlene Johnson, a St. Paul businesswoman, to run for 
lieutenant governor.  In late October, the Whitney campaign 
learned that Johnson had been convicted of shoplifting 12 years 
earlier.  They enlisted Gary Flakne, a former Hennepin County 
Attorney, to get her criminal records.  On October 26, Flakne 
checked out Johnson’s file at the St. Paul Municipal Court archives 
(her conviction had since been vacated).  That evening, at a meeting 
in Whitney headquarters, Flakne asked Cohen to distribute the 
records to the media.  Cohen agreed to do so.  The next day, he 
approached WCCO’s Dave Nimmer, who scoffed, “This stuff has 
been kicking around a couple of days.”  Gerry Nelson of the 
Associated Press accepted the file after promising Cohen that he 
would not disclose his name when reporting the story (a pledge he 
kept).  Lori Sturdevant of the Minneapolis Star Tribune and Bill 
Salisbury of the St. Paul Pioneer Press also promised Cohen that they 
would not disclose his identity before accepting the files.   Within 
hours after she received the file from Cohen, Sturdevant 
independently learned that Flakne was the last person to have 
checked it out at the courthouse.  The editors of both newspapers 
felt their readers should know that the source of their stories on 
Johnson’s past was close to the Whitney campaign.  On October 28, 
both papers ran stories on Johnson’s conviction and, over the 
vehement objections of their reporters, named Cohen as the man 
who had circulated Johnson’s records.  Sturdevant was so incensed 



 3 

that she refused to be listed on the story’s byline.  Cohen’s employer, 
the Martin/Williams ad agency, fired him on the afternoon of the 
28th, claiming that because of his notoriety his colleagues would not 
work with him.  The next evening, Cohen’s co-workers gave him a 
farewell party. On November 2, Perpich and Johnson were elected. 

Three weeks after the election, Cohen hired Charles Hvass, a 
prominent Minneapolis personal injury lawyer, to sue the 
newspapers.  From the outset, Cohen distrusted Hvass.  He spends 
as many pages in his book settling old scores with Hvass as he does 
on the appeal of his case to the U.S. Supreme Court—four pages 
each.  In December, Hvass filed a two-count suit against the news-
papers: fraudulent misrepresentation and breach of contract.  After 
three years of discovery, during which costs of about $2,300 were 
incurred, and perhaps wearying of Cohen as a client, Hvass 
negotiated a tentative settlement.  The papers would pay $4,000 in 
cash but only on condition that the parties publicly deny that any 
money changed hands. Cohen understandably was upset that after 
paying attorneys’ fees and costs his share would come to “less than 
what I would have been paid for three years’ work if I’d been 
stamping out license plates at the state pen,” but he was furious that 
the papers would not acknowledge that they broke their promises to 
him as well as the falsity of the denial that they paid money to settle.  
He rejected the settlement and Hvass withdrew.  Cohen, in desper-
ate need of a lawyer, found one who had never tried a case to a jury. 

Practicing out of his house, Elliot Rothenberg was a loner in the 
profession.  A cerebral man, he had run for attorney general in 1982, 
taking principled but unpopular positions on a variety of criminal 
justice issues.  He was trounced by Skip Humphrey.  According to 
Cohen, they shared a passion—they loathed the Minneapolis news-
paper.  Rothenberg agreed to represent Cohen against their common 
enemies.   

To advance the theme of his book, Cohen portrays himself as an 
underdog, almost defenseless against a malevolent media.  To that 



 4 

end, Cohen highlights Rothenberg’s occasional missteps in the 
courtroom.  As the story unfolds, however, we come to see how 
resourceful and opportunistic Rothenberg was.   

During the two-week trial in July 1988 in Hennepin County District 
Court, Judge Franklin Knoll gave the lawyers great latitude in 
examining witnesses. Taking full advantage of this opening, 
Rothenberg asked editors about articles they published years after 
the 1982 election in which anonymous sources were cited.  He 
quizzed one Strib editor about an article on 40-year-old gambling 
records of the parents of Geraldine Ferraro who was running for vice 
president in 1984.  Another time, he asked that newspaper’s “readers’ 
representative” about a recent article on an 18-year-old shoplifting 
conviction of Bess Myerson, who was Miss America in 1945.  
Rothenberg had 462 such articles ready to launch at a moment’s 
notice.  No defense witness could be adequately horseshedded for a 
cross under these circumstances.  

It is part of the folklore of the bar that all corporate employees read 
the same script.  At this trial, every reporter and most editors broke 
ranks and read Rothenberg’s script.  Bill Salisbury of the St. Paul 
paper testified that he opposed his editor’s decision to disclose 
Cohen’s name.  Ditto Lori Sturdevant.  The executive publisher of 
the Pioneer Press was confronted with a passage from a manual on 
media law he had co-authored with the Star Tribune’s house counsel 
(who also was Rothenberg’s ex-wife) on the importance of confi-
dential sources.  In his summation Rothenberg read from a textbook 
written by David Anderson, a Strib editor, on how investigative 
reporters use “deceptive methods to gather information.”  It was a 
plaintiff ’s lawyers dream.   

Cohen makes the trial out to be a cliffhanger.  In fact, it was never 
close. Within hours after beginning deliberations, the jury sent the 
first of a series of questions to Judge Knoll about the standards for 
punitive damages.  The jury awarded Cohen $200,000 for breach of 
contract and $250,000 in punitive damages on the misrepresentation 



 5 

count against each newspaper.  Five of the six jurors voted for 
Cohen, a division that probably reflected public opinion.  Regardless 
of their political affiliation, most Minnesotans who were aware of 
the case—including this reviewer—rooted for Cohen.   

A split panel of the Court of Appeals reversed the tort award, 
holding there was no misrepresentation; but it affirmed the breach 
of contract finding.  The majority rejected the papers’ argument that 
they were constitutionally immune from a damage award for an 
editorial decision to disclose the source of a true political story.  
Judge Gary Crippen, who served on the appeals court from 1984 to 
2002, dissented.  How Cohen treats Crippen is indicative of the 
pattern of petty vindictiveness running throughout his book.  Cohen 
conducted a personal background search of Crippen; he cites the 
population of Worthington, Crippen’s hometown, and even the 
circulation of the local newspaper (13,250), apparently to show his 
lack of sophistication to judge the appeal.  (By any measure, 
Crippen’s dissent and the majority opinion by Judge Marianne Short 
are high-quality judicial writings.) 

When the case reached the Minnesota Supreme Court, it took an 
unexpected turn.  For many lawyers, this act in the drama is the 
most unusual because of that court’s disregard of two rules of 
appellate court behavior: that such a court will consider only issues 
or claims raised in the trial court, and that it will avoid deciding 
constitutional questions if the appeal can be decided on another 
basis.  To understand what happened at this stage, we must turn to 
Rothenberg’s memoir of the case, The Taming of the Press, published 
in 1999; in it he is insightful, frank, self-deprecatory, and, unlike his 
client, frequently generous to the opposition.    

A majority, over acerbic dissents of Justices Lawrence Yetka and 
Richard Kelley, held that the facts did not warrant a finding that a 
contract had been formed.  “The parties understood that the 
reporter’s promise of anonymity is given as a moral commitment, 
but a moral obligation alone will not support a contract,” wrote 



 6 

Justice John Simonett.  That should have ended the case.  But 
suddenly and uncharacteristically, Simonett, the consummate stylist 
of the Court in that era, lurched into an analysis of a claim never 
pled, tried, briefed, or argued: promissory estoppel.  As Simonett 
reread the record, Cohen acted in detrimental reliance on the 
reporters’ promises; but when it came to the final element of 
promissory estoppel—that a promise under these circumstances will 
be enforced only to avoid “injustice”—he  accepted the papers’ 
constitutional defense, holding that the First Amendment barred 
that claim as well.  It was this ruling that led the U.S. Supreme Court 
to grant certiorari.   

While Simonett cites case authority for the court’s peculiar behavior, 
Rothenberg repeats Court gossip—one of the justices refused to 
agree to the majority opinion unless the papers’ First Amendment 
defense was addressed.  There are other indications that this appeal 
placed considerable stress on the Court.  In a lengthy footnote to his 
dissent, Justice Kelley described how the newspapers successfully 
employed an unnamed “attorney-lobbyist” to push the Legislature to 
enact a Reporter’s Shield Act in 1973.  In his book, Rothenberg 
discloses that the unnamed lobbyist was Chief Justice Peter 
Popovich, who recused himself from Cohen at the delicate, behind-
the-scenes suggestion of Rothenberg because he once represented 
the Pioneer Press.   

On June 25, 1991, the U.S. Supreme Court, in a 5-4 ruling, held that 
the First Amendment did not protect the media from common law 
claims by sources promised anonymity by reporters.  When the case 
returned to the Minnesota Supreme Court, the court-created 
promissory estoppel claim was all that remained—a situation even 
Simonett called “novel.”  On Jan. 24, 1992, proclaiming that it had to 
take extraordinary steps to “prevent an injustice,” the Court 
unanimously affirmed Cohen’s judgment on a claim he never made.  
And so, after almost 10 years of litigation, Dan Cohen received 
$200,000 plus $131,000 in interest.  



 7 

Cohen devotes only a few pages to the Minnesota Supreme Court’s 
rulings. He cannot be faulted for this because he has written a 
memoir not a law review note.  But so much else is missing.  Cohen 
relishes giving the editors of the Pioneer Press bloody noses and the 
editors of the Star Tribune black eyes but, curiously, he does not 
land a glove on the image makers in the ad world, from which he 
was ostracized.  He tells us little about himself and nothing about 
the support he received from his family.  We wonder, how did a man 
so sensitive to personal slights become active in the rough world of 
politics?  And what made him receptive—or vulnerable—to Flakne’s 
entreaty?  Unlike Rothenberg, he seems unable to engage in 
introspection, the type of self-revelation whereby we see him 
reflecting on and even being changed by the conflict—what he 
melodramatically calls “a switchblade fight”—and as a regrettable 
result he comes across as shallow and revengeful.   

Dan Cohen will never regret writing a memoir of his great case, but 
someday he will regret writing this particular memoir in this 
particular way.  Or, to put it another way, Dan Cohen, tenacious 
litigant, deserved better than what he got from Dan Cohen, 
embittered autobiographer.  ■ 

 

–■ННН■– 

 

Posted MLHP:  February 28, 2010. 

 


